همه چیز درباره بادمجان : ارقام، کاشت ،داشت و برداشت- مقاله

بازدید: 27 بازدید

همه چیز درباره بادمجان : ارقام، کاشت ،داشت و برداشت

چکیده

بادمجان یک گیاه چند ساله گرمسیری است که در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر به عنوان گیاه یک ساله کشت می‌شود. ارقام متنوعی از بادمجان با ویژگی های منحصر به فرد شناسایی شده است. و در مناطق مختلف کشور کاشت می گردد. در این مقاله، با کیفیت ترین ارقام بادمجان ، در اشکال متنوع (قلمی، گرد یا دلمه ای و لامپی شکل ) با خصوصیات منحصر به فرد هر کدام، بررسی شده است که می توان به ارقام بلک جان، شادوکلش،پولسار، گالین، بارتوک ، باگیرا، شانتال، سپهر، الگانس، گالینا و بادمجان سفید و ژاپنی اشاره کرد. بادمجان را می توانید از وقتی که به اندازه ی یک سوم نهایی خود رسیده است برداشت کنید.

تاریخجه بادمجان

بادمجان با نام علمی Solanum melongena گیاهی علفی از خانواده سیب زمینی سانان و بومی هندوستان است. این گیاه را از زمان های قدیم در هندوستان می شناختند، و منشا آن را هند برمه می دانند. براساس پژوهش ها ، چینی ها اولین مصرف کننده ی آن بودند، و بعد از پرورش آن در قاره آسیا، به واسطه ی اعراب در اروپا و آمریکا  گسترش یافت.

برای خرید نشاء صیفی جات های با کیفیت می توانید به سایت از پاچیرا مراجعه کنید .

مشخصات بادمجان

بادمجان یک گیاه چند ساله گرمسیری است که در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر به عنوان گیاه یک ساله کشت می‌شود. ساقه اغلب کرک دار، گل‌ها سفید مایل به بنفش هستند. کاسه گل پنج لوبی و دارای پرچم زرد می‌باشد. میوه‌ها در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع وجود دارند. بادمجان در رنگ‌های بنفش، سفید، مشکی، نارنجی و … موجود می‌باشد. میوه‌های بیضی شکل، قلمی، گرد و … هستند.

گوشت میوه سفید رنگ است. وقتی که میوه باز می شود، به دلیل اکسیداسیون گوشت آن به سرعت قهوه ای می‌شود. گیاه می‌تواند به ارتفاع 40 تا 150سانتی‌متر رشد کند. دارای برگ‌های بزرگ به طول 10 تا 20 سانتی‌متر و عرض 5 تا 10 سانتی‌متر می‌باشد. بوته برخی گونه‌ها (گونه‌های نیمه وحشی) می‌توانند به ارتفاع 220 سانتی‌متر رشد کنند. برگ‌های این گونه‌ها می‌توانند به اندازه 30 سانتی‌متر و میوه ها به اندازه 3 سانتیمتر بزرگ شوند. اندازه میوه‌ها در گونه‌های معمولی به 30 سانتی‌متر هم می‌رسند، در واقع اندازه میوه بادمجان به رقم آن بستگی دارد.

کاشت بذر و نشاء بادمجان

بهترین زمان برای کاشت بذرها، اواخر فصل زمستان و در اسفند است. حدود ۳ تا ۵ ماه طول می کشد تا بتوانید از بذرهایی که کاشته اید محصول برداشت کنید. بذر بادمجان را در عمق 5 سانتیمتر در یک خاک غنی دارای زهکشی خوب بکارید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر بادمجان 27 تا 32 درجه سانتی‌گراد است. در این دما بذرها یک تا دو هفته بعد از کاشت جوانه می‌زنند. بذر بادمجان در دمای پایین جوانه نمی‌زند. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید.

برای تولید نشاء نیز ، در ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان بکارید . بعد از اتمام سرما نهال بادمجان را به زمین منتقل کنید. بهتر است نشاء را در اواسط فصل بهار و اردیبهشت تهیه و به محیط باغچه یا گلدان منتقل کنید. نهال‌ها را در یک مکان دارای آفتاب کامل بکارید. فاصله بین نهال‌های بادمجان را 45 تا 60 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 90 سانتی‌متر در نظر بگیرید.

بادمجان را در هر خاکی می‌توان کاشت. ولی بهترین خاک برای بادمجان خاکهای شنی لومی (sandy Loam) است. که PH آن کمتر از ۵/۶ نباشد . . همچنین خاک آن باید عمیق ، حاصلخیز و زهکشی خوبی داشته باشد. تنها دو عامل در انتخاب زمین در زراعت بادمجان مهم است: یکی قدرت نگهداری رطوبت و حاصلخیزی زیاد خاک است

شرایط  داشت  و مدیریت مزرعه

در طول فصل رشد به طور منظم به گیاه آب دهید. هفته‌ای سه بار آبیاری کافی است. خاک را مرطوب کنید، ولی مواظب باشید بیش از حد خیس نشود.  از مصرف کودهای با نیتروژن بالا به گیاه خودداری کنید، زیرا در این صورت گیاه رشد رویشی زیاد دارد ولی تولید میوه کم می‌شود. بعد از اینکه گیاه بادمجان چند برگ تشکیل داد، یک یا دو هفته‌ای یک بار به گیاه کود متعادل بدهید.

بادمجان برای رشد مناسب و حصول حداکثر محصول احتیاج به حاصلخیزی خاک و تغذیه کافی دارد. زمین بادمجان باید دائم مرطوب باشد. بادمجان از جمله سبزیهایی است که مواد غذایی زیادی از زمین جذب می کند. به همین دلیل استفاده از کودهای دامی به میزان ۳۰ تا ۴۰ تن در هکتار توصیه می شود اگر زمین شنی و یا ضعیف باشد باید به میزان ۴۰ تا ۵۰ تن و حتی ۷۰ تن در هکتار کود دامی به زمین داد.

آزمایش خاک از نظر عناصر غذایی ۳ تا ۴ ماه قبل از کشت توصیه می شود. همچنین آنالیز برگ های بالغ گیاه نیز می تواند به عنوان یک برنامه جهت کوددهی عمل نماید. در کوددهی بادمجان هدف اصلی فراهم کردن مقدار متناسبی از عناصر غذایی در طی فصل طولانی رشد گیاه است. اولین کوددهی در زمانی که گیاهان ۳۰ سانتی متری هستند و دومین کوددهی بعد از تشکیل اولین میوه انجام می شود و پس از آن هر هفته یا دوهفته یکبار بر اساس شرایط رشد گیاه کوددهی انجام می شود.

اهمیت هرس در بادمجان

هرس شاخ و برگ در بادمجان به منظور تولید میوه هایی با رنگ شفاف تر وکیفیت بالاتر  انجام می­ گردد. در هرس شاخه، برای هر بوته سه شاخه نگه دارید، دو شاخه از اولین تقسیم از ساقه اصلی و یک شاخه  بعد از این تقسیم. تمامی شاخه های دیگر به صورت ادواری حذف می­ گردند.

در هرس برگ، به منظور گردش هوایی بهتر و همچنین نوررسانی ، برگ­های پیرتر از قسمت­های پایین­ حذف شوند. در برخی از مناطق ایران مثل ورامین، در اواخر فصل رشد یک نوع هرس به نام سرزنی صورت می گیرد. بدین صورت که نوک سرشاخه بوته ها هرس می شوند . این عمل باعث می­گردد که میوه‌­دهی در قسمت‌های تحتانی بیشتر و بوته جوان­تر شود.

انواع بادمجان از نظر گیاه شناسی

به این منظور به ۳ دسته تقسیم می شود که ممکن است به رنگ سفید و بنفش مایل به قرمز و مایل به سیاه ظاهر شوند. و در ایران به سه گروه معمولی، دلمه ای و قلمی نامگذاری می شود.

بادمجان نوع قلمی

گونه اول بادمجان قلمی ست با نام علمی Solanum melongena L. var. serpentinum که فرمی باریک و دراز در میان بادمجان ها دارد. طولش به حدود ۳۰ سانتی متر هم می رسد. قطر این گونه حدود ۴ سانتی متر و لاغرتر از گونه های دیگر است.

بادمجان نوع پاکوتاه

بادمجان پاکوتاه با نام علمی Solanum melongena L. var. depressum است و میوه ای گلابی شکل دارد. این گونه در ایران به بادنجان دلمه ای معروف است. بادمجان پاکوتاه دوره رشد کوتاه تری نسبت به گونه های دیگر دارد .  و از همه چاق تر و قطر بیشتری دارد. به همین دلیل از آن دلمه درست می کنند. قطر این نوع بادمجان در بیشتر موارد ۲ برابر طول آن است.

بادمجان نوع آمریکایی

بادمجان آمریکایی با نام علمی Solanum melongena L. var. esculentum می باشد. آن را به عنوان بادمجان معمولی هم می شناسیم . ارتفاع آن در مواردی به ۱۲۰ سانتی متر هم می رسد. فرم این بادمجان دقیقا چیزی بین گونه ی قلمی و پاکوتاه است و طول آن حدودا ۳ برابر قطر آن است.

ارقام مهم بادمجان از نظر شکل

تنوع بسیاری از بادمجان با اشکال مختلف و با کیفیت، وجود دارد. در ادامه مطالب، به چند نمونه از ارقامی که نزد کشاورزان معروف و محبوبیت هستند، می پردازیم. این ارقام به دلیل رنگ پوست زیبا و براق، بافت فشرده، طعم شیرین و بذر کم میوه، خوش فرمی، باردهی بالا و دوره برداشت طولانی مدت بسیار مورد تقاضا هستند: ارقام زیر دارای فرم های قلمی، گرد یا دلمه  و لامپی شکل هستند:

بادمجان قلمی بلک جان

بادمجان قلمی بلک جان محصول کمپانی جنتو ترکیه است. عملکرد بالا دارد. مناسب کشت در گلخانه و در فضای باز می باشد که می توان آن را در فصول بهار و تابستان کشت کرد. بادمجان جنتو (بلک جان) جزء ارقام قلمی و نسبتاً زودرس بشمار می‌آید.  میوه‌های آن سیلندری شکل ، سیاه و براق است. وزن آن ها حدود 150 تا 200 گرم، که طرفداران زیادی دارد. این رقم مناسب تازه‌خوری هم می‌باشد.

بادمجان قلمی شادو کلش

بادمجان قلمی شادو محصول کمپانی کلاش سیدز هند می باشد. عملکرد بالا دارد. مناسب کشت در فضای باز، در فصل بهار ، تابستان و پاییز است. این رقم جزء ارقام بادمجان قلمی بشمار می‌آید. که با میوه‌های سیلندری شکل سیاه و براق معروف است. وزن  میوه ها به حدود 150 تا 200 گرم می رسد. مناسب تازه‌خوری هم است.

بادمجان پولسار

این رقم ، نیمه قلمی پولسار محصول کمپانی گرینز ولتز فرانسه است. با عملکرد بسیار بالا و مناسب کشت در فضای باز و در کشت فصل بهار و پاییز است. این رقم جزء ارقام نیمه قلمی (لامپی کشیده) بسیار زودرس بشمار می‌آید. که با میوه‌های سیاه و براق، بسیار با کیفیت و فاقد طعم تندی و تلخی، طرفداران زیادی دارد. این رقم دارای ماندگاری بسیار بالا می‌باشد.

بادمجان لامپی گالین

رقم بادمجان گالین محصول کمپانی کلوز فرانسه، با عملکرد بسیار بالاست. در گلخانه و فضای باز و کشت در و پاییز کاشت می شود. این رقم جزء ارقام لامپی زودرس بشمار می‌آید، که با میوه‌های سیاه و براق، کم بذر و فاقد طعم تندی و تلخی، طرفداران زیادی دارد. بادمجان گالین دارای سازگاری بالا با شرایط مختلف آب و هوایی می‌باشد. این رقم جزء بادمجان گلخانه‌ای با کیفیت می‌باشد. در مناطق مختلف، کاشت آن رضاتبخش گزارش شد.

بادمجان لامپی بارتوک

محصول کمپانی انزازادن هلند می باشد. عملکرد بسیار بالا یی دارد. کاشت آن در گلخانه و فضای باز در بهار و پاییز مطلوب می باشد. این رقم نوعی بادمجان لامپی است. میوه‌های سیاه و براق و کم بذر ، با طعم عالی ، فاقد تندی و تلخی دارد. بادمجان بارتوک دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت، سفیدک و پوسیدگی می‌باشد. به این دلیل، در ردیف بهترین رقم های بادمجان گلخانه‌ای قرار دارد.

بادمجان لامپی باگیرا

رقمی لامپی شکل و محصول کمپانی گاوریش روسیه است. پر محصول و مناسب کشت گلخانه‌ای و فضای باز در فصل بهار و پاییز می‌باشد. این رقم نیز از ارقام لامپی گلخانه‌ای و زودرس بشمار می‌آید.  که با میوه‌های سیاه و براق و بسیار کم بذر، با وزن متوسط 250 تا 300 گرم  معروف است. طعم تندی و تلخی ندارد. باگیرا در برابر رطوبت، سفیدک و پوسیدگی تحمل خوبی دارد.

بادمجان گرد یا دلمه ای شانتال

شانتال ساخت کمپانی سمینیس آمریکا است. نسبتاً زودرس و عملکرد بسیار بالایی دارد. مناسب کشت در فضای باز و کشت در بهار و پاییز می‌باشد. میوه‌های سیاه و براق آن با بذر کم و دارای طعم شیرین، طرفداران زیادی دارد. این رقم به دلیل سفتی خوب مناسب صادرات می‌باشد. این رقم جزء بهترین های بادمجان دلمه‌ای می‌باشد.

بادمجان گرد یا دلمه ای سپهر

رقم سپهر، تولید کمپانی کلاش سیدز هندوستان، با عملکرد بسیار بالا ست . و کشت آن در فضای باز و کشت در پاییز و بهار تا اواسط تابستان مناسب می‌باشد. این رقم جزء پرطرفدارترین ارقام بادمجان دلمه‌ای است و نسبتاً زودرس می باشد.با میوه‌های دلمه‌ای شکل سیاه و براق و وزن حدود 150 تا 400 گرم، کشاورزان زیادی را جذب خود کرد. این رقم بسیار مقاوم به بیماری‌ها و مناسب تازه‌خوری می‌باشد.

بادمجان گرد یا دلمه ای الگانس

این رقم نیز محصول کمپانی ویلمورین فرانسه است. رقمی زودرس با عملکرد بالا می باشد. مناسب کشت در فضای باز و در بهار و پاییز هست. این رقم جزء ارقام بادمجان دلمه‌ای بشمار می‌آید که با میوه‌های سیاه و براق، کم بذر و دارای طعم شیرین، طرفداران زیادی دارد. به دلیل سفتی خوب مناسب صادرات می‌باشد.

بادمجان گرد یا دلمه ای گالینا

بادمجان گالینا محصول کمپانی ویلمورین فرانسه است. عملکرد بسیار بالا دارد. برای کشت در گلخانه و فضای باز مناسب است. کشت آن در بهار و پاییز می‌باشد. این رقم جزء ارقام بادمجان دلمه ای بشمار می‌آید که با میوه‌های سیاه و براق، کم بذر و فاقد طعم تندی و تلخی، طرفداران زیادی دارد. این رقم دارای سازگاری بالا با شرایط مختلف آب و هوایی می‌باشد.

سامانه فروشگاه اینترنتی از پاچیرا برای علاقه مندان به صنعت کشاورزی بستری را فراهم کرد تا علاوه بر خرید و فروش محصولات کشاورزی بتوانند مقالات کشاورزی  را هم مطالعه نمایند.

بادمجان سفید

یکی از ارقام بادمجان است که به فرم‌های دلمه‌ای، لامپی و قلمی وجود دارد. این نوع بادمجان دارای پوست و گوشت سفید رنگ، بسیار خوش طعم و شیرین و فاقد بذر درون میوه می‌باشد. سطح زیر کشت بادمجان سفید از بادمجان سیاه کمتر است اما طرفداران زیادی دارد.

بادمجان ژاپنی

بادمجان ژاپنی در اشکال قلمی و گرد وجود دارد. محصولی به رنگ بنفش بسیار پررنگ، با کاسبرگ‌های بدون خار دارد. بافت میوه متراکم و فاقد بذر و طعمی شیرین و لذیذ دارد. این رقم زودرس می‌باشد. بادمجان ژاپنی گرد، دارای محصولی به فرم کاملاً گرد، به رنگ سیاه با کاسبرگ‌های سیاه‌رنگ و بدون خار است. بافت این رقم متراکم و دارای طعم دلپذیری می‌باشد. این بادمجان نیز فاقد بذر و جزء ارقام دیررس است.

به طور کلی، بهترین بذر بادمجان متعلق به ارقامی است که میوه‌هایی با طعم شیرین و بدون تلخی، با کمترین میزان بذر درون آن‌ها هستند . و پوست میوه زیبا و براق باشد. باردهی بالا با دوره برداشت طولانی مدت و قابلیت ماندگاری بالا را دارا باشند. بذرهای هیبریدی که توسط کمپانی‌های معتبر تولید می‌شوند، اغلب چنین خاصیتی دارند.  مهمترین ارقام را می توانید در سامانه ازپاچیرا مشاهده کنید.

زمان برداشت بادمجان

می توانید از وقتی که طول بادمجان به اندازه ی یک سوم نهایی خود رسید ، آن را برداشت کنید. اما بهتر است میوه رشد کامل خود را سپری کند. و زمانی آن را بچینید که دارای پوستی صاف، براق و سفت باشد. میوه  را می توان تا مدت زمان نسبتا زیادی روی بوته نگهداری کرد. بدون آنکه تغییر محسوسی در آن ایجاد گردد.

نگهداری بیش از حد آن باعث سفتی پوست، تولید بذر زیاد و کاهش کیفیت می گردد. همچنین نگهداری میوه ها روی بوته باعث می شود که تشکیل میوه های جدید به خطر افتد. زمانی که به دلیل نگهداری میوه روی بوته، رنگ پوست میوه کمرنگ می شود، بذور پررنگ و گوشت آن اسفنجی و تلخ می گردد.

سامانه فروشگاه اینترنتی از پاچیرا امکاناتی را برای فروشندگان بخش کشاورزی فراهم نموده تا فعالین این حوزه به مانند یک بازارچه و یا نمایشگاه محصولات خود را در این سامانه به نمایش گذاشته و بتوانند آنها را به فروش برسانند .

دسته بندی دسته‌بندی نشده وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت